Apa
itu kaunseling?
Suatu proses perhubungan menolong yang sistematik
berasaskan prinsip psikologi. Ia dijalankan oleh kaunselor profesional bagi
membantu perkembangan dan penyesuaian peribadi klien yang baik dan menyeluruh. Pertemuan
adalah secara sukarela dan berterusan sepanjang hayat berlandaskan Etika
Kaunseling.
Kaunseling bukan bererti nasihat, walaupun terdapat nasihat
yang diberikan. Malah kaunselor tidak memberi jawapan secara langsung kepada
semua persoalan klien, kerana apa yang baik untuk kaunselor tidak semestinya
baik juga untuk klien . Keistimewaan khidmat kaunseling ialah ia membimbing
klien mencari sumber dirinya yang menyumbang kepada isu yang dihadapi.
Penerimaan dan perakuan sumber diri adalah penting dalam menghasilkan perubahan
diri.
Oleh kerana kaunseling bukan nasihat, hubungan kaunseling
adalah berbentuk dua hala. Kaunselor cuba memahami dengan mendengar dan
memberikan layanan serta interaksi yang baik, manakala klien memberihalkan
masalah mereka dan cuba memahami dan mengambil tindakan menguruskan masalah
tadi. Proses aksi dan reaksi di antara klien dan kaunselor turut membantu klien
mengenali diri dan persoalan yang dihadapinya.
kaunseling menggerakkan klien memahami diri dari segi
kelemahan yang menghasilkan masalah dalam hidup dan bagaimana klien terdedah
kepada permasalahannya. Oleh itu fokus mencapai matlamat yang mereka tentukan
sendiri melalui pemilihan-pemilihan yang bermakna, dan melalui penyelesaian
masalah yang berbentuk emosional atau antara individu.
Krumboltz (George & Kristianni, 1990), pula mengatakan
kaunseling merangkumi aktiviti-aktiviti yang beretika yang dilakukan oleh
kaunseling dalam usaha membantu klien melibatkan diri dengan jenis-jenis
tingkahlaku yang akan menghasilkan penyelesian kepada masalah klien.
Untuk pemahaman dengan lebih jelas lagi tentang definisi
kunseling, dipetik tiga definisi yang telah dibuat oleh tiga tokoh iaitu
Blocher (1974); Corey (1977) dan James (1982). Blocher (1974) mendefinasikan
kaunseling sebagai suatu proses untuk menolong individu supaya ia menjadi lebih
sedar tentang dirinya dan bagaimana ia dapat bertindak balas dalam alam
persekitarannya. Corey (1977) sepertimana dengan Blocher menekankan tentang
proses di mana seorang klien diberi peluang untuk menerokai aspek diri dan
kehidupannya yang menimbulakn masalah pada dirinya. Sebagai rumusan, kaunseling
adalah proses pertolongan yang profesional yang bertujuan membantu individu
memahami dirinya dan alam sekelilingnya.
Definisi
Bimbingan
• Othman Mohamed (2000), bimbingan merupakan sebahagian
daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur
serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat
tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bagi penentuan kebajikan dan
perkembangan dirinya.
Prinsip-prinsip bimbingan
• Bimbingan adalah untuk semua murid, untuk perkembangan diri mereka.
• fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal.
• Ia mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan lain di sekolah.
• murid-murid perlu menyertai bimbingan secara sukarela.
• guru bimbingan perlu bertingkah laku prosesional untuk mengelakkan perhubungan tidah sihat.
• perkhidmatan bimbingan merupakan tanggungjawab secara kolektif di antara guru, murid, guru pmbimbing dan sekolah, rakan sebaya dan ibubapa yang berkenaan.
Pendekatan Bimbingan
Perkembangan Pencegahan Pemulihan Krisis
Guru Bimbingan dan Kaunseling (B & K)
• Guru yang dilantik sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah yang bertanggungjawab menjalankan aktiviti-aktiviti kaunseling.
• Guru ini tidak digelar kaunselor
• Bimbingan adalah untuk semua murid, untuk perkembangan diri mereka.
• fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal.
• Ia mesti dilakukan secara kolaboratif dengan kakitangan lain di sekolah.
• murid-murid perlu menyertai bimbingan secara sukarela.
• guru bimbingan perlu bertingkah laku prosesional untuk mengelakkan perhubungan tidah sihat.
• perkhidmatan bimbingan merupakan tanggungjawab secara kolektif di antara guru, murid, guru pmbimbing dan sekolah, rakan sebaya dan ibubapa yang berkenaan.
Pendekatan Bimbingan
Perkembangan Pencegahan Pemulihan Krisis
Guru Bimbingan dan Kaunseling (B & K)
• Guru yang dilantik sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah yang bertanggungjawab menjalankan aktiviti-aktiviti kaunseling.
• Guru ini tidak digelar kaunselor
MODEL
PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
• Perkhidmatan lebih bersifat menyeluruh iaitu memberi
khidmat yang ditujukan seboleh-bolehnya kepada semua kelompok sasaran, di mana
perlu khidmat rujukan kepakaran juga boleh diberikan.
• Perkhidmatan lebih bersifat perkembangan, pencegahan, dan pemulihan yang boleh disokong melalui aktiviti pengayaan dan pengukuhan.
• Perkhidmatan lebih menekankan bimbingan dan kaunseling pengajaran serta bimbingan dan kaunseling kelompok.
• Perkhidmatan lebih bersifat terbuka .
• Perkhidmatan bersifat bersepadu dan pelbagai disiplin.
• Perkhidmatan bersifat pelbagai modality
• Perkhidmatan lebih bersifat perkembangan, pencegahan, dan pemulihan yang boleh disokong melalui aktiviti pengayaan dan pengukuhan.
• Perkhidmatan lebih menekankan bimbingan dan kaunseling pengajaran serta bimbingan dan kaunseling kelompok.
• Perkhidmatan lebih bersifat terbuka .
• Perkhidmatan bersifat bersepadu dan pelbagai disiplin.
• Perkhidmatan bersifat pelbagai modality
No comments:
Post a Comment